TOIMINTAKERTOMUS vuodelta 2019

TOIMINTAKERTOMUS vuodelta 2019

Ay-Rauhanpäivät Salossa 12-13.1, osastostamme osallistui 5 jäsentä

Mittamies tapaaminen Tampereella 10.-11.2

Naistenpäivänä aluejärjestön naisia muistettiin kukkasilla

Kevätkokous 7.3. Kokouksen alustaja oli Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas. Suokas avasi vähän omia vaaliteemojaan kertomalla älyttömästä ulkopuolisen työvoiman saatavuusharkinnasta, se on ehdottomasti saatava pois! Ei voi olla niin, että samaan aikaan kun tuhannet rakentajat pyörittävät peukaloita kotona, niin samaan aikaan raahataan nurkan takaa halpaa työvoimaa viemään EU-alueen ihmisten toimeentulo.

Yleiskeskustelu alustuksen jälkeen oli mukavan vilkasta ja kysymyksiä ja ajatuksia Suokkaalle riitti. Työelämän murroksesta puhuttiin paljonkin, varsinkin siitä kuinka tulevaisuudessa tekniikka kehittyy, työvoimaa tarvitaan yhä vähemmän. Tämä taas tarkoittaa suoraan sitä, että yhä useampi syrjäytyy koska työtä ei yksinkertaisesti ole enään tarjolla niin paljon.

Sosiaalifoorumi 4-5.5, Helsingin Arbiksella

Rakennusliiton Uudenmaan aluejärjestön toimintaan osallistuttiin edustajakokouksessa, hallituksessa ja työryhmissä.

Rakennusliiton hallituksessa on osastomme hallituksen jäsen Jari Jääskeläinen.

Työväen Vappumarssiin osallistuttiin suurella joukolla ja osaston lippua kantoi Antero Tolonen.

6 kaupungin kirvesmieskokous 28.9 Lahdessa

Kokouksen pöytäkirja ja julkilausuma liitteenä 1&2

Rakennusliiton 24. liittokokous 24-26.5

Osastomme jäseniä oli taas mukavasti ehdokkaana liittovaaleissa, kaikkiaan 11.

Vaaleista läpi pääsi 5 jäsentä, Jari Jääskeläinen, Teemu Purje, Saija Kuivala, Pentti Nurminen sekä Juha Kolhinoja

• Liiton puheenjohtajaksi valittiin osastomme jäsen Matti Harjuniemi

• Liiton varapuheenjohtajaksi valittiin äänestyksen jälkeen

Kimmo Palonen(152 ääntä), vastaehdokas Niko Seppänen sai 32 ääntä

• Osaston sääntöjä viilattiin ja ne tulevat syyskokouksen hyväksyttäviksi

• Liitto avaa syksyllä työnvälityspalvelun jäsenilleen

• Liitto perustaa ns. Rakennusvakuutuskassan, jonka kautta jäsen saa terveyden- ja hammashoidon palvelut. Kassan vuosimaksuksi on kaavailtu 150€/vuosi, jonka jäsen tai hänen työnantajansa voi maksaa.

• Myös Rakennusalantyöttömyys kassan toimintaan tulee muutoksia johtuen lakiin tulleista muutoksista.

• Työttömyyskassan edustajain kokous on elokuussa 2019.

- Yleisesti liitto aikoo panostaa näkyvyyteensä mainostamalla.

Myös jäsenhankinta sekä nuorten ammatillinen koulutus ja nuorisotyö todettiin toiminnan ja tulevaisuuden kannalta tärkeiksi asioiksi. Osastomme jättämät liittokokousaloitteet olivat myös huomioitu. Tosin edustajamme Pentti Nurmisen puheessaan nostama asia Suomen valtion asehankinnoista ja niiden tarpeellisuudesta jäi kokousedustajilta kannattamatta ja jäi näin ollen pois julkilausumasta.

Rakennusliiton liittovaltuustossa osastoamme edusti Saija Kuivala ja Teemu Purje. Varajäseniksi saimme Juha Kolhinoja ja Pasi Heikkinen

Kirveskerho 55 jatkoi edelleen aktiivista toimintaansa. Kokouksia on kerran kuukaudessa, osallistujia on yleensä 20-30 henkilöä.

Eduskuntavaalit, tuettiin anomuksia vastaan vanhan päätöksen mukaisesti Vasemmistopuolueiden ehdokkaita. Nämä vaalit olivat etenkin rakentajille tällä kertaa elintärkeät. Enemmistö hallituspuolueista oli saatava vasemmalla puolella olevaksi, jotta esim työvoiman saatavuusharkinta ei lähtisi ihan omalle tielleen kulkemaan ja rakentajille epämukavaksi. Liitto ja etenkin osastot olivat hyvinkin aktiivisina masinoimassa omia ehdokkaita ja painottivat äänestyksen tärkeyttä

EU-Vaaleihin osasto tuki työväenpuolueita 300€ ja muistutettiin sekä kannustettiin jäseniä äänestämään

Kouluvierailut kevät ja syksy, osaston nuorempi polvi piti vuoden aikana yhdessä Rakennusliiton oppilaitostiedottajan Anniina Kangas kanssa kaksi työmaavierailua 1lk. opiskelijoille. Keväällä käytiin SRV:n työmaalla Munkkivuoressa ja syksyllä Skanska:n työmaalla Kalasatamassa. Ennen työmaavierailuja pidimme alustuksen liitosta opiskelijoille koulussa.

Tapahtumat olivat erittäin onnistuneita, oppilaat ja opettajat tykkäsivät päivästä ja varsinkin siitä, että pääsivät vierailemaan isohkoille työmaille.

Koulukäyntejä tullaan jatkamaan, tämä on myös hyvä rekrytilaisuus osastolle mainostaa mitä kaikkea teemme ja eritoten näyttää mitä osaston toiminta parhaimmillaan on.

Tanssikurssi 17.8, muistio liitteenä

Maakokous 2-3.11 Vantaalla. Kokouksessa avattiin peli tuleville tes-neuvotteluille. Noin 300 liiton jäsentä kokoontui viikonlopuksi yhdessä miettimään tulevia tavoitteita. Liitto kehittelee apuja työssä jaksamiseen ja siihen, että työntekijä pystyisi olla mahdollisimman pitkään ja terveenä kiinni työelämässä. Esimerkiksi yli 55-vuotta täyttäneet saisivat ylimääräisen viikon palkattoman loman. Kevytyrittäjille yritetään rakentaa malli tai systeemi, jotta he pystyisivät liittymään liittomme jäseniksi ja näin pääsisivät työttömyysturvan piiriin.

Syyskokous 16.11. liiton kokoustiloissa, paikalla oli 22 jäsentä

Osasto piti vuoden aikana 11 kokousta, kaksi Kuusijärvellä kesäkuu & elokuu kokoukset