Pietarin matka

Työpaikkojen rauhantoimikunnan seminaarimatka Pietari 10. - 13.10.2019 Osasto ykkösen edustaja Juhani Aro. (Antero Tolonen oli turisti).

10.10.2019 klo. 14:27

Juna saapuu Pietariin Suomen asemalle.

Klo. 17:00

Työpaikkavierailu Silovie Mashini, Leningradin metallitehdas voimakoneet yhtymä. Vuonna 1900 Venäjällä perustetun Siemensin kanssa yhteistä kaasuturbiini ja generaattori teknologiaa. Siemens otti kunnian yhteisestä voimalasta, välirikkohan siitä tuli. Fuusiovoimalan kehitystyötä tekevät myös. Jopa 350 tonnin osia sorvataan. Ammattiosaston puheenjohtaja Vitali esitteli meille tehdasta. Yhtymässä töissä 12 000 ihmistä, tässä tehtaassa 3500, joista 2500 ammattiosaston jäseniä. Työturvallisuuteen on panostettu ja tilastoitu. Taululla vahingottomat ajat. Töihin tullessa ja pois lähtiessä alkoholitesti eli puhallus. Jos yli 0.3 promillea, niin lääkäriin tai lopputili. Palkat laskivat Neuvostoliiton jälkeen 1000 € / kk, nyt 1200 € / kk paremmissa töissä. Johtajat 7 miljoonaa ruplaa eli miljoona euroa. Suurissa yhtiöissä ammattiosaston jäseniä 20 – 100 %, pienissä ei ammattiosastoja. Turun metalli os 49 apuna ammattiyhdistys koulutuksessa. Yhteistoimintaan Porin, Vaasan ja Raahen osastojen kanssa. Neuvostoliiton aikana tehtiin enemmän koneita, nyt tuodaan Kiinasta öljyrahoilla. Kiinasta tuotua 70 %. Haittaeläinten poiston hoitavat kissat tehtaan sisällä ja ulkona.

Perjantai klo 9:00 Seminaari Pietarin rauhankomitean tiloissa.

Ympäristöongelmat alustajana Elvira Muhatmetsina, Pulkovan lentokenttäyhtiön ympäristönsuojeluryhmän puheenjohtaja, opiskellut Lundin yliopistossa Ruotsissa. Ekologian yhteistyö maiden välillä vähentynyt. Paljon puhetta vähän tekoja. Lainsäädäntöä kehitetään koko ajan. Lentokentällä virastot hoitavat valvonnan suppeasti. Mahdoton noudattaa määräyksiä. Valumavedet ja kertyneiden saasteiden hävitys ongelmana. Saasteet peräisin sota- ja kemian teollisuudesta. 5-10 vuoden aikana hoidettava vesistöjen tilanne. Valtio osallistuu kuluihin eli lainoittaa. Ongelmana laitosten suunnittelu ja rakentamisen laatu. Pietarin juomavesi teknisesti puhdasta, puhdistetaan Nevan vedestä.

Perjantai 11:30 Simona Feministikahvila.

Miehistä vapaa aluea. Kaupunginvaltuutettu(mies) julkaisi häväistysjutun kun ei päässyt sisään. Toimittaja esiintyi transuna, että pääsi sisään. Häväistysjutun julkaisi hänkin. Miehiä pelottaa, kun naiset pitävät yhtä ja haluavat työnsä näkyviin. Miehet uhkailevat ja pelottelevat. Tulivat isolla porukalla, mutta naisten otettua valokuvia heistä, lähtivät pois. Vaimon pahoinpitelystä voi saada sakkotuomion.

Perjantai klo 15:00 Pietarilaisten arki.

Vladimir Plotnikov aktivisti ja tutkija. Pietari on autonominen alue Venäjän Federaatiossa. 5,5 miljoonaa asukasta, 90-luvulla yhtä vähän asukkaita kun piirityksessä. Valtiollinen propagand keskeinen työkalu. Tilastot → tilastotiede → mytologia. 700 € / kk valtion mukaan ansio, mutta todellinen ansio 300 – 350 € / kk. Ei ole noussut 2002 jälkeen. 254 € / kk minimipalkka. Työttömyyskorvaus 69 € / kk, vaatii ison määrän todistelupapereita. Maitolitra 1 €, tomaattikilo 1,5 €, kahvi 1 €. Eläke 200 € / kk. 70 % työllisyysluku, myös väritetty. Pietari on huumekaupan keskus. Marokosta banaanilasteissa hasista ja Kolumbiasta mm. kokaiinia. Korruptoitunein viranomaisryhmä aseistaa työläisiä.

Perjantai klo. 18:00 Jokiristeily

Andrei, Gilletten tehtaan insinööri puhui ay-toiminnan aloituksen vaikeuksista. Gilletten tehtaalla ei ole saatu ay-toimintaa alkamaan. Johto on vastaan ja palkat ovat keskimääräistä vähän paremmat, joten työläiset empivät. Raahen metallimiehet antoivat ohjeita ja jakoivat kokemuksia Andrein kanssa. Innokas nuori mies!

Sunnuntai klo. 10:00 Leningradin piirityksen museo.

Avattu uudelleen puolitoista vuotta sitten. Stalinin aikana suljettu ja esineet hävitetty, koska vääristeli piirityksen aikaa. Piirityksen aikana leipäannos oli 125 grammaa / päivä. Sotilaat ja raskaissa töissä olevat saivat 250 grammaa päivässä. Ihmisille oli ommeltu fosforitarrat rintaan, jotta näkivät väistää vastaantulijan. Jos olisivat törmänneet ja kaatuneet, eivät olisi heikkoina päässeet ylös. Väestönsuojissa toimivat koulut, museossa ne oli lueteltuna. Jäätie Laatokan yli oli huoltotienä. Noin 4000 autoa hukkui jään pettäessä. Ihmisiä kuoli paljon. Puskarhovin hautausmaalla on noin 600 000 vainajaa.